Katri
Tapola

Esiintymispaikat

Alkuopetus , Alakoulu , Kansalais- ja työväenopisto , Kirjasto , Kulttuurikeskus tai taidelaitos , Kulttuuritapahtuma

Maakunta

Uusimaa

Kuvaus

Lastenkirjallisuus ja kohtaaminen lasten kanssa on sydämenasiani.
Koulumaailma kiinnostaa minua kovasti ja olen tehnyt monenlaisia koulukeikkoja sekä myös pitkäjänteisempää työtä niin kouluissa kuin muuallakin lastenkulttuurin parissa, mm. näyttelytuottajana. Lopputyöni aihe kirjallisuusterapiaohjaajan opinnoissa oli ’Sadun tila ja sisäinen maailma.’ Myös harjoittelujaksoni sain suorittaa alakoulussa.
Monikulttuurisuus, oman äidinkielen merkitys, lasten oma tekeminen ja itseilmaisu sekä lastenkirja kotoutumisen välineenä ovat minulle tärkeitä asioita.

Luotan aitoon kohtaamiseen ja sadun symboliseen suojaan, jossa voi käydä läpi hurjiakin seikkailuja aina onnelliseen loppuun saakka. Uskon, että nykyajassa tarvitaan yhä enemmän tilaa, aikaa ja rauhaa ja sitä sadut ja lastenkirjallisuus voivat tarjota.

Olen julkaissut kolmisenkymmentä kirjaa lapsille, nuorille, aikuisille ja tehnyt yhteistyötä kuvittajien ja muusikoiden kanssa. Olen aina pitänyt siitä, että kirja astuu ulos kansistaan eri muodoissa ja mahdollistaa kohtaamisen monin eri tavoin. Pidän ihmisistä. Lapset etenkin ovat viisaita. Ja mummot!

Mitä teen vierailulla?

Tärkeintä kirjallisuuslähtöisessä sanataidetyössä (satuhetki + työpaja) on kohtaaminen ja läsnäolo. Omat satuhetkeni on suunnattu 3-4 -luokille ja ala-asteen valmistaville luokille. Mukanani kulkee satulaukku, jossa on kirjojen lisäksi pientä rekvisiittaa sekä mm. Kauniiden sanojen suomi-arabia -sanakirja. Lukuhetki rauhoittaa johdattaen kauniiden sanojen, hyvää tekevien tarinoiden ja oman sisäisen tilan ja todellisuuden luo. Tärkeää on tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen, ikuiset inhimilliset arvot sekä ilo ja hyvä olo. Lastenkirjalla on olennainen merkitys myös kotoutumisen välineenä jos ryhmässä on maahanmuuttajataustaisia lapsia. Työpajavaihtoehtoja/harjoituksia minulla on useampia sen mukaan minkä sadun luettavaksi valitsen. On tärkeää millaisia sanoja viljelemme: sanoista voi punoa lauseita, lauseista syntyy tarinoita ja tarinoilla saa ihmeitä aikaan! Työpajat perustuvat kirjoihin Pieni prinsessasatu, Pieni prinssisatu, Toiveretki (nämä on käännetty myös arabiaksi), Satu joka oli totta, Unilintu ja Uljas Sankari, Pelätin ja rastas.

Lastenkirjojani on käännetty arabiaksi, ja suomi-arabia -satuhetket onnistuvat arabiankielisen lukijan kanssa. Minulla on myös kontakti suomeksi runoja kirjoittavaan afganistanilaiseen nuoreen turvapaikanhakijaan ja arvelen, että me kaksi olisimme hyvä pari yläasteella tai lukiossa.

Aikuisille olen pitänyt monenlaisia kirjoitushetkiä. Olen valmistunut kirjallisuusterapiaohjaajaksi vuonna 2017 ja pystyn hyödyntämään koulutustani eri harjoitteissa. Olen esiintynyt aika paljon erilaisissa tilaisuuksissa, myös muusikoiden kanssa koska tekstejäni on sävelletty ja meillä on mm. konsertillinen lauluja + luentaa olemassa.

Tuotanto

Alla kooste tärkeimmistä teoksista esim. kouluvierailujen ja työpajojen kannalta:

Lasten kuvakirja Toiveretki (kuvitus Sanna Pelliccioni) (Myllylahti 2016). Kirjan pohjalta on tehty myös tuottamamme Suomalais-arabialainen Toiveretki-kiertonäyttely pedagogisine oppaineen. Suomi-arabia -satuhetket jne.
Lasten kuvakirja Pelätin ja rastas (kuvitus Alessandro Pelliccioni) (Mirri Creative 2015). Sodasta ja kodin menetyksestä sadun keinoin kertova kuvakirja toteutettiin mesenaatti.me –kampanjan avulla.
Mesenaattina mm. Rauhankasvatusinstituutti, joka käyttää kirjaa Maailmankoulu-hankkeessaan ja on tehnyt siitä draamakasvatusohjeet.
Lasten kuvakirja Pieni prinssisatu (kuvitus Sanna Pelliccioni) (Tammi 2012). Ilmestynyt arabiaksi 2014 (Dar-Al-Muna). Tästä mm. Ystävyyden ketju -työpaja.
Kolmiosainen Väinämö-sarja (kuvitus Marika Maijala) (Tammi ). Loruttelu ja kielellä leikkiminen!
Lasten kuvakirja Pieni prinsessasatu (kuvitus Sanna Pelliccioni) (Tammi 2011). Ilmestynyt arabiaksi 2014 (Dar-Al-Muna).
Lasten kuvakirja Unilintu ja Uljas Sankari (kuvitus Virpi Talvitie) (Teos 2010). Teemoina ikuiset inhimilliset arvot kuten rohkeus, toveruus, oikeudenmukaisuus, totuus.
Lasten kuvakirja Satu joka oli totta (kuvitus Virpi Talvitie) (Tammi, 2004). Tämä satu toimii hyvin tunnekasvatuksen tukena (tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen). Kirja on myös sävelletty lastenkonsertiksi (säv. Marjut Vuorento, es. Ilmajoen Musiikkijuhlien oopperan lapsikuoro, luenta kirjailijan).