Satutyöpaja

Esiintymispaikat

Alkuopetus , Alakoulu

Kuvaus

Katri Tapolan satutyöpajat on suunnattu 3-4 -luokille ja ala-asteen valmistaville luokille. Mukana kulkee satulaukku, jossa on kirjojen lisäksi pientä rekvisiittaa sekä mm. Kauniiden sanojen suomi-arabia -sanakirja. Yhteinen hetki alkaa sadun lukemisella. Lukuhetki rauhoittaa johdattaen kauniiden sanojen, hyvää tekevien tarinoiden ja oman sisäisen tilan ja todellisuuden luo. Tärkeää on tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen, ikuiset inhimilliset arvot sekä ilo ja hyvä olo.

Työpajavaihtoehtoja/harjoituksia on useampia. Työpajat perustuvat kirjoihin Pieni prinsessasatu, Pieni prinssisatu,  Toiveretki, Satu joka oli totta, Unilintu ja Uljas Sankari, Pelätin ja rastas.

Tapolan lastenkirjoja on käännetty arabiaksi, ja suomi-arabia -satuhetket onnistuvat arabiankielisen lukijan kanssa. Työn alla on par’aikaa kuvakirja yhtä aikaa sekä suomeksi että arabiaksi.

Valinnaisia työpajoja sadunluvun jälkeen:

1.Pieni prinssisatu. Kauniiden sanojen merkitys. Jokaiselle lapselle oma pikku vihko, tai sitten sanastetaan yhteiseen pikku kirjaan. Pieni sanataideharjoitus: 5-10 itselle tärkeää kaunista sanaa/asiaa elämässä juuri nyt. Aloitetaan kauniiden sanojen sanakirjan teko/Oman runon teko sanastuksen perusteella. Kallein aarteesi? Ystävyyden ketju –sanataidetuokio: malli Pieni prinssisatu-kirjassa. Tehdään kaulanauha. Jatketaan kauniiden sanojen sanakirjaa, jonne saa kertoa myös jonkun lauseen. Kauniit sanat ja sanan mahti. Loppurentoutus ja hyvän mielen mukaanotto kun lähdetään.

2. Toiveretki. Ohjaajalla on kauniiden sanojen pieni suomi-arabia -sanakirja mukana tässä. Jokaisen oma äidinkieli on rikkaus. Tuodaan sitä esiin. Mikä on sinun toiveesi? Tahdotko kuiskata sen ohjaajalle tai kertoa sen ääneen/kirjoittaa vihkoon? Oma toivepaikka/turvapaikka? Kirjoitetaan ne ylös. (Rakennetaan yhdessä kartongista oma toivepaikka, jossa led-valo sisällä jos tälle on aikaa.). Toiveita voi käsitellä monella eri tavalla. Toiveretki-kirjan lopussa on myös avoin tarina, jonka jokainen voi jatkaa loppuun.

3. Satu joka oli totta. Tunteiden nimeäminen ja tunnistaminen. Mitä tunteita on olemassa ja miten niiden kanssa tulee toimeen. Millaisia tunteita sinä tunnet? Eläinhahmot, vuodenajat, vuorokaudenajat symboleina jne. (Tutkitaan räsymatosta värejä: minkä väriseltä sinusta tuntuu? Räsymatto-harjoitus tunteiden tunnistamisen apuna: aletaan värittää omaa räsymattoa.)

4. Unilintu ja Uljas Sankari. Hurja seikkailu ja onnellinen loppu. Ystävyys, toveruus, kiusaaminen, totuus, oikeudenmukaisuus,  rohkeus, hyvän ja pahan taistelu. Vastoinkäymiset ja haasteet elämässä ja niistä selviäminen aina onnelliseen loppuun saakka: sadut kertovat usein tästä. Mitä hurjia seikkailuja sadussa voi käydä turvallisesti läpi? Pelko ja sen kohtaaminen. Ikuiset inhimilliset arvot: kauneus, hyvyys, totuus.

5. Pelätin ja rastas. Sananviljely on kuin maanviljelyä: kun multaan laittaa siemenen, siitä kasvaa aina jotain. Kylvetään myös oma kasvi siemenestä! Ruukut jokaiselle! Omat tulevan toiveet ja unelmat siemenen istuttamisen myötä! Ilo tulevasta! (Tästä kirjasta on Rauhankasvatusinstituutti tehnyt draamakasvatusohjeet kouluille. Jotkut koulut ovat tilanneet kirjaa pienen painoksen oman opetuksensa tueksi.)

6. Ilo, leikki ja loruttelu. Kielellä leikkiminen. Optimismi. Väinämö-kirjat. Oma loru/räppi/sarjakuva/tms. Alkusoinnut jne. Löytyy suoraan kirjoista. ILO ja se, että on OMA itseilmaisumuoto ovat tärkeitä asioita!

Kooste tärkeimmistä teoksista:

Lasten kuvakirja Toiveretki (kuvitus Sanna Pelliccioni) (Myllylahti 2016). Kirjan pohjalta on tehty myös tuottamamme Suomalais-arabialainen Toiveretki-kiertonäyttely pedagogisine oppaineen. Suomi-arabia -satuhetket jne.

Lasten kuvakirja Pelätin ja rastas (kuvitus Alessandro Pelliccioni) (Mirri Creative 2015). Sodasta ja kodin menetyksestä sadun keinoin kertova kuvakirja toteutettiin mesenaatti.me –kampanjan avulla. Mesenaattina mm. Rauhankasvatusinstituutti, joka käyttää kirjaa Maailmankoulu-hankkeessaan ja on tehnyt siitä draamakasvatusohjeet.

Lasten kuvakirja Pieni prinssisatu (kuvitus Sanna Pelliccioni) (Tammi 2012). Ilmestynyt arabiaksi 2014 (Dar-Al-Muna). Tästä mm. Ystävyyden ketju -työpaja.

Kolmiosainen Väinämö-sarja (kuvitus Marika Maijala) (Tammi ). Loruttelu ja kielellä leikkiminen!

Lasten kuvakirja Pieni prinsessasatu (kuvitus Sanna Pelliccioni) (Tammi 2011). Ilmestynyt arabiaksi 2014 (Dar-Al-Muna).

Lasten kuvakirja Unilintu ja Uljas Sankari (kuvitus Virpi Talvitie) (Teos 2010). Teemoina ikuiset inhimilliset arvot kuten rohkeus, toveruus, oikeudenmukaisuus, totuus.

Lasten kuvakirja Satu joka oli totta (kuvitus Virpi Talvitie) (Tammi, 2004). Tämä satu toimii hyvin tunnekasvatuksen tukena (tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen). Kirja on myös sävelletty lastenkonsertiksi (säv. Marjut Vuorento, es. Ilmajoen Musiikkijuhlien oopperan lapsikuoro, luenta kirjailijan).

 

”Tärkeintä kirjallisuuslähtöisessä sanataidetyössä (satuhetki + työpaja) on kohtaaminen ja läsnäolo” – Katri Tapola