Christel Sundqvist

 Christel Sundqvist Ladda en bild som kan publiceras

© Jonas Bergqvist

Vassa

Föreläsningar
Virtuella författarbesök
Bokprat
Författarbesök

Skriv ut faktapaket

Logga in och beställ

Mångsidig författare som ivrigt delar med mig av mina ord och berättelser i text och vid framträdanden.

Målgruppen för mina böcker

Gymnasium , Vuxna

Beskrivning

Jag är prosaförfattare som gett ut flera romaner.  Eftersom jag också arbetar som  forskare i specialpedagogik har mitt skrivande många dimensioner och former. Förutom romanerna har jag medverkat i fackböcker och producerat  vetenskapliga artiklar. Berättandet är mitt element och det sker både i textform och muntligt. I mitt skönlitterära skrivande återkommer jag ofta till flickan och kvinnan och gestaltar saker som skam, sorg och skuld. Eftersom jag också jobbar som universitetslärare är jag van vid olika typer av framträdanden; föreläsningar, författarsamtal, diskussioner, uppläsningar. Som föreläsare i litterära sammanhang har jag pratat om teman jag berör i mina böcker, men jag har också berättat om skrivprocessen och hur det är att vara författare. Jag deltar också gärna i författarsamtal och diskussioner.

Vad jag gör under besöken

Under författarbesök brukar jag ta avstamp i någon av mina romaner och prata om den samt läsa ur den, men jar berättar också gärna om skrivprocessen. I skolor har jag ibland integrerat någon liten skrivövning under framträdandet. Jag har under besök också talat om hur det är att leva som författare som för mig handlar om att i perioder vara tjänstledig för att få skriva. Någon gång har jag också haft framträdanden där jag diskuterat och jämfört det skönlitterära och det vetenskapliga skrivande. Jag har också föreläst om teman jag berör i mina böcker så som medberoende, utmattning och sorg, men helst pratar jag om skrivandet och en aktuell roman. Ofta bygger jag upp mina besök och framträdanden genom att vara i dialog med inbjudaren och då vara lyhörd för målgruppen och önskemål.

Produktion

Skönlitteratur:
Sundqvist, C. (2018). Roman. Nu spränger vi taket. Marginal. http://www.marginalrf.fi/nu-spranger-vi-taket/

Sundqvist, C. (2016). Roman. Vonne och Marie. Schildts & Söderströms. https://litteratur.sets.fi/bok/vonne-och-marie/

Sundqvist, C. (2011). Om något skulle hända. Roman. Schildts förlag.

Sundqvist, C. (2009). Flickan i flaskan.Roman. Schildts förlag.

Medverkat i följande antologier:
Volga/Bastukväll. (2007).Noveller ur Arvid-Mörne- och Solveig von Schoultz-tävlingarna 2007. Schildts förslag.

Vi trängs i visioner/Det är liljor i min säng. (2006). Dikter ur Arvid-Mörne- och Solveig von Schoultz-tävlingarna 2006. Schildts förslag.

Där ljuset faller som vackrast. (2015). Texter av medverkande i Litterärt skapande VI. Scriptum.

Facklitteratur:
Hannås, B-K. & Sundqvist, C. (2020). Samundervisning i møte med elevmangfoldet i klassen. I T.Lekang & T. Moen (red.) Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning Oslo: Universitetsforlaget.

Sundqvist, C. (2020:). Teacher collaboration as a key aspect in the development of inclusive practices. I N. Bahdanovich Hanssen K. Ström & S-E Hansén (Red.). Dialogues between Western and Eastern Europe on the development of inclusion. Theoretical and practical perspectives. Routledge.

Ström, K. & Sundqvist, C. (2020). In pursuit of the inclusive school – the case of Finland. In N.Bahdanovich Hanssen, K. Ström & S-E Hansén. (Red.). Dialogues between Western and Eastern Europe on the development of inclusion. Theoretical and practical perspectives. Routledge.

Sundqvist, C., Aarnos, R. & Ström, K. (2020). Erityispedagoginen konsultaatio.I. M. Takala, A. Äikäs & S. Lakka, (Red.). Tuetaan yhdessä inkluusio toimimaan. Helsinik: PK-Kustannus.

Sundqvist, C. (2014) Den samarbetande läraren. Lärarhandledning och samundervisning i i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Utöver detta flera vetenskapliga artiklar.