AP
Kivinen

Esiintymispaikat

Päiväkoti/Esikoulu , Alkuopetus , Alakoulu , Yläkoulu , Lukio , Ammatillinen oppilaitos , Kansalais- ja työväenopisto , Yliopisto ja korkeakoulu , Kirjasto , Kulttuurikeskus tai taidelaitos , Yhdistys tai järjestö , Kulttuuritapahtuma

Maakunta

Keski-Suomi

Kuvaus

Olen jyväskyläläinen esiintyvä runoilija. Tähän mennessä olen julkaissut kaksi runokokoelmaa: Valloittaja (omakustanne, 2013) ja Tšernobylin kissat (Reuna, 2016), joka oli ehdolla Tiiliskivi-palkinnon saajaksi. Muutamia runojani on julkaistu myös mm. eroottisen runouden antologiassa, ’Olet täyttänyt ruumiini tulella’ (WSOY, 2017).

Teksteissäni on vahva rytmiikka ja runon poljennossa on vaikutteita esim. beat-runoudesta ja pop-/rock-lyriikasta. Elämänkaaren ja kasvamisen teemat, lapsuuden ja nuoruuden kuvasto nousee usein keskiöön. Runojen lisäksi olen sanoittanut lauluja sekä suomeksi että englanniksi. Lisäksi olen kirjoittanut vielä julkaisemattoman lapsenmielisen proosarunokokoelman ’Sudenkorennon siivellä’.

Esiintyvänä runoilijana voitin Poetry Slamin / Lavarunouden Suomen mestaruuden 2015. Kotimaisten runoklubien lisäksi olen esiintynyt myös ulkomailla, mm. Virossa, Ruotsissa, Ranskassa, Portugalissa ja Alankomaissa. Takana on noin 150 runokeikkaa / esiintymistä erilaisilla lavoilla.

Koulutukseltani / taustaltani olen KM, luokanopettaja. Opetus-/ohjaustyöstä minulle on kertynyt kokemusta reilun kymmenen vuoden edestä. Luokanopettajan tehtävien lisäksi olen ohjannut sanataiteen työpajoja erilaisille kohderyhmille; lapsille, nuorille ja aikuisille.

Mitä teen vierailulla?

Voin tulla ns. perinteiselle kirjailijavierailulle, joka voi sisältää tekstien esittämistä, keskustelua ja / tai haastattelun. Pyrkimykseni on tehdä aiheesta, tässä tapauksessa kirjoittamisesta elämäntapana, helposti lähestyttävä, samaistuttava. Omaan tarinaani kuuluu olennaisesti kokemukset esiintyvänä runoilijana kotimaisilla ja ulkomaisilla runolavoilla.

Vaihtoehtoisesti voin toteuttaa erilaisia työpajakokonaisuuksia sopimuksen mukaan eri ikäisille kohderyhmille. Seuraavassa muutamia esimerkkejä aiemmin toteutuneista työpajoista:

(1) Kirjoitustyöpaja 'mielen valokuvan' pohjalta. Lähtökohtana toimivat muistot ja merkittävät hetket, joiden pohjalta kirjoitetaan. Lopputulos voi olla runo tai lyhyt proosateksti. Tai sanoitus laulua varten.

(2) Lapsenmielinen kirjoitustyöpaja, jossa eläydytään kirjoittamaan erilaisten roolien kautta. Millainen runo tai tarina syntyy esim. jonkin esineen tai eläimen näkökulmasta? Tämäntyyppisessä esim. muutamissa kirjastoissa toteutetuissa kertaluontoisissa pajoissa osallistujien ikä on ollut 7-70 vuotta.

(3) Sanoituspaja. Perehdytään laulujen rakenteeseen ja sanoittamiseen. Kirjoitetaan - ja muokataan omaa tekstiä siten, että se sopisi laulun sanoitukseksi.

(4) Ammatinvalinnasta ja unelmista. Yläkoulun oppilaille olen toteuttanut oppitunteja, joissa keskustelu / fokus on liittynyt enemmänkin elämän valintoihin; koulutukseen ja ammattiin sekä harrastuksiin ja unelmiin. Mikä minulle on tärkeää? Lähtökohtana näilläkin tunneilla ollut oma esimerkkini, tässä tapauksessa runot ja runojen esittäminen - tai kirjoittaminen elämäntapana. Tästä ollaan siirrytty sujuvasti muille elämän osa-alueille.

Työpajojen kestosta voidaan sopia tapauskohtaisesti.

Tuotanto

Runoja:
Tšernobylin kissat (Proosarunoelma lempeää anarkiaa ja rakkautta). Reuna Kustannus, 2016.
Valloittaja (Proosarunoja isältä pojalle). Omakustanne, 2013.

Sanoituksia:
Valley Below: Dog Day (folk/rock -albumin sanoitukset). VBmusic, 2010.
Valley Below: Running Rites (pop-/rock -albumin sanoitukset). VBmusic, 2007.